وبلاگ شخصی امیر شهریاری

فعلا هیچی !

معرفی برخی پایگاه های داده برای استفاده در لازاروس

سلام

چند وقتی میشه قصد دارم MySQL رو ترک کنم و پایگاه داده جدیدی برای برنامه های کاربردی خودم پیدا کنم. دلیلش اینه که نسبت به آینده MySQL و مجوزهای استفاده اون تردیدهایی به وجود اومده. یعنی ممکنه در آینده نه چندان دور MySQL مثل امروز رایگان و متن باز و تحت مجوزهای GPL و ... ارائه نشه یا حداقل با محدودیت هایی همراه باشه.

قصد دارم تو این مطلب پایگاه داده هایی که تو لازاروس میشه به راحتی از اونها استفاده کرد با توضیحات مختصری معرفی کنم.

MS ACCESS

اکسس همون برنامه مورد استفاده در مجموعه آفیس است که در گذشته در برنامه هایی که پایگاه داده های پیچیده ای نداشتن استفاده فراوانی داشت. مزایای اون این بود که به راحتی در ویندوز قابل استفاده بود(درایور استفاده از این پایگاه داده در ویندوز پیشبینی شده بود) و تمام پایگاه داده در یک فایل مجتمع شده بود. البته معایبی هم داشت که مهمترین اونها نداشتن امکان استفاده به شیوه کلاینت/سروری و سرعت کم در حجم زیاد داده و پشتیبانی نشدن در سیستم عامل های دیگر بود. به همین علت در پروژه های جدی و تجاری استفاده نمی شود.

(تجربه استفاده از این پایگاه داده را دارم.)

Microsoft SQL Server

این پایگاه داده متعلق به شرکت Microsoft است و اولین پایگاه داده سرور/کلاینتی بود که من از اون استفاده کردم. سالهای پیش با استفاده از Microsoft SQL Server 2000 و Delphi7 برای توسعه یک برنامه حسابداری با این پایگاه داده به صورت پیشرفته کار کردم و در زمان خودش مزایای زیادی داشت. مثلا از کلاینت/سرور یا از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی می کرد. در زمینه ی داکیومنت و کتاب آموزشی هم در انواع انگلیسی و فارسی در سطوح مقدماتی تا پیشرفته ازش وجود داشت. اما در ویرایش های بعدی به شدت سنگین شده بود و هر سیستمی توان جوابگویی این پایگاه رو نداشت و همچنین این پایگاه داده فقط بر روی سیستم عامل ویندوز قابل نصب و استفاده بود. بعدها که با دنیای متن باز و نرم افزار های آزاد آشنا شدم و تونستم از پایگاه داده های آزاد استفاده کنم دیگه MS SQL رو کنار گذاشتم. (هرچند در لازاروس امکان استفاده از این پایگاه وجود دارد)

(تجربه استفاده از این پایگاه داده را دارم.)

MySQL

اولین پایگاه داده متن باز و آزاد که من از اون استفاده کردم . MySQL مزایا و امکانات خیلی خوبی داره و سرعت قابل قبولی به نسبت حجم وسیع داده ارائه می کنه. از سیستم کلاینت/سرور پشتیبانی می کنه و با زبان فارسی سازگاری داره. داکیومنت و کتاب آموزشی هم خیلی زیاد داره ولی منابع انگلیسی اون خیلی بهتر و کاملتر هستند. بر روی انواع سیستم عامل هم قابل نصب و استفاده است.تا همین چند وقت پیش پایگاه داده اول من برای برنامه هام MySQL بود تا اینکه با خبر شدم شرکت Sun اون رو خریده و دیگه زیر دست Oracle رفته و در مورد مجوز های استفاده اون تردیدهای وجود داره. هرچند در کشور ما لایسنس و مجوز استفاده چندان مفهوم پیچیده ای نداره و همه برنامه ها با کرک و سریال وجود دارند ولی از وقتی وارد دنیای متن باز و آزاد شدم تا جایی که ممکنه نرم افزار های کرک شده استفاده نمی کنم و از جایگزین های اونها که کاملا رایگان و آزاد هستند استفاده می کنم. برای همین در حال مهاجرت به پایگاه داده ای جدید هستم که کاملا آزاد،رایگان و متن باز باشه و نیازهای من رو هم پوشش بده.

(تجربه استفاده از این پایگاه داده را دارم.)

postgreSQL

این پایگاه داده هم از بهترین پایگاه داده های متن باز و رایگان است که از خیلی قدیم با اون آشنا شده بودم و حتی سعی کردم ازش استفاده کنم ولی اون زمان خیلی سخت تنظیم می شد و اطلاعات فارسی رو هم درست نمی تونستم توش ذخیره کنم(بلد نبودم). در مورد قدرت و سرعت اون داستان های زیادی شنیدم و تو پروژه های بزرگی از اون استفاده شده. این پایگاه داده هم از نوع کلاینت/سروری است و در ویرایش های جدیدش به راحتی فارسی را پشتیبانی می کنه و بر روی انواع سیستم عامل قابل نصب است. در گذشته منابع انگلیسی کمی داشت و فارسی هم اصلا نداشت ولی الان منابع انگلیسی که هیچ انواع فارسی در سطوح مقدماتی و پیشرفته هم ازش وجود داره.

خیلی دوست داشتم به این پایگاه داده مهاجرت کنم ولی در آخرین تلاشم برای دانلود اون فکر می کنم به دلیل تحریم ها امکان دانلود بهم نمی داد (درست مثل MySQL که Oracle امکان دانلود از ایران رو نمیده) برای همین فعلا بی خیال این پایگاه داده شدم.

(تجربه استفاده از این پایگاه داده را ندارم.)

Oracle 9 و Oracle 9i

اوراکل که دیگه معرفی نمی خواد. غول پایگاه داده :)

فقط اینو بگم که محیط مدیریتی اون رو دیدم و شاید یکم باهاش ور رفتم ولی استفاده خاصی ازش نکردم. اوراکل به شدت قوی و سریع است و به همون شدت  نیاز به سخت افزار قوی داره تا بتونه به خوبی کار کنه. در ضمن رایگان و آزاد نیست.

پس خیلی زود کنارش گذاشتمش و فهمیدم به درد من نمیخوره و برای از ما بهترون درست شده .

(تجربه استفاده از این پایگاه داده را ندارم.)

SQLite

یک پایگاه داده سبک و راحت. همین دو کلمه به خوبی SQLite رو تشریح میکنه. SQLite یک پایگاه داده متن باز و رایگان دیگه است که میشه گفت جایگزین MS Access شده. در این پایگاه داده همه اطلاعات در یک فایل ذخیره میشه و با استفاده از یک فایل درایور برنامه به اون دسترسی پیدا میکنه و سرعت خیلی خوبی داره. از مزایای اون باید به سرعت مناسب،امکان استفاده در انواع سیستم عامل،راحتی و یادگیری سریع در استفاده اشاره کرد. به لحاظ کتاب آموزشی و منابع هم انگلیسی و هم فارسی در زمینه SQLite میشه پیدا کرد ولی منابع انگلیسی خیلی بهتر و کاملتر هستند. هرچند SQLite قابلیت های زیادی داره ولی همیشه نمیشه به عنوان یک پایگاه داده محلی از اون استفاده کرد و به علت محدودیت هایی که داره بیشتر برای موارد خاص کاربرد داره.

(تجربه استفاده از این پایگاه داده را دارم.)

Firebird

Firebird یک پایگاه داده متن باز و آزاد است که بسیار سبک و قدرتمند است و از حالت کلاینت/سرور پشتیبانی می کند. Firebird مقدار کمی حافظه اشغال می کند و بر روی هر سیستم عاملی قابل نصب است. همچنین می توان از آن به صورت Embedded استفاده کرد که در این حالت در سیستم کاربر نیازی به نصب پایگاه داده نیست و به راحتی می توان از برنامه و بانک اطلاعاتی استفاده نمود. چند وقتی است سعی می کنم آن را جایگزین MySQL کنم ولی اولین مشکلی که داشتم امکان تعریف توابع(Function) در این پایگاه داده بود (توابع به راحتی MySQL در Firebird قابل تعرف و استفاده نیستند) و برای همین تصمیم گرفتم سراغ گزینه ی دیگه ای برم که تمام نیاز هام رو جوابگو باشه.

Firebird بر عکس SQLite تمام قابلیت های SQL رو پشتیبانی می کنه و به همون اندازه سبک و سریع است و برای پایگاه داده های محلی و تحت شبکه به خوبی جوابگو است.

(تجربه استفاده از این پایگاه داده را ندارم ولی امتحانش کردم)

MariaDB

MariaDB یک فورک از MySQL 5.1 است که کاملا متن باز ،رایگان و آزاد است و تحت مجوز GPL منتشر می شود. گفته میشه که ویرایش جدید این پایگاه داده نسبت به MySQL عملکرد بهتری داشته و توسعه دهنده های اون در بهبود سرعت و عملکرد MariaDB تلاش زیادی کردن.

تمام قابلیت های MySQL را دارد و سیستم عامل های مختلف را پشتیبانی می کند. MariaDB را امتحان کردم و ازش خوشم اومد و فعلا قصد دارم از اون به عنوان پایگاه داده اصلی برنامه هام استفاده کنم. (هرچند نیم نگاهی هم به Firebird و Postgresql هم دارم)

(تجربه استفاده از این پایگاه داده را ندارم ولی امتحانش کردم)

  • امیر شهریاری

نظرات  (۱)

salam
ali bod
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی